Om Mig / Kurser jeg har været på

Kurser jeg har været på

Kurser jeg har været på: 
Uddannelsesbevis kan fremvises.
 
Arbejdet med fortidligt fødte børn:                     Dec. 2016
  •  Kan skabe et udviklende og trygt pasningstilbud for det fortidligt fødte barn og dets forældre på baggrund af viden om de fysiske og psykiske konsekvenser ved en for tidlig fødsel og kan skabe og udarbejde en handleplan for det fortidligt fødte barn i dagtilbuddet.
  • Kan medvirke til at understøtte det fortidligt fødte barns fysiske,psykiske, sociale, og sansemotoriske udvikling, så eventurelle senfølger modvirkes.
  • Kan medvirke i det tværfaglige samarbejde med kendskab til ,de støtte muligheder der kan tilbydes barnet.
Børns motorik, sansning og bevægelse              Dec. 2016
  • Kan inddrage børns sansemotoriske udvikling i det daglige pædagogiske arbejde ud fra kendskab til motorikkens betydning for barnet udvikling på alle områder.
  • Kender betydningen af den indflydelse, som børns forskellige opvæskstbetingelser og miljøer har på deres motoriske kompetencer.
  • Kan medvirke til at stimulere og styrke børns fornemmelse af kroppen, så disse på sigt udvikler krops og livsduelighed.
  • Kan skabe et pædagogisk miljø, der giver børn de bedste betingelser  for at udvikle deres sansemotorik, hvad angår de fysiske rammer, indretning, brug af legetøj og legeredskaber og de opgaver, de voksne stiller børnene overfor.
  • Kan medvirke til at iværksætte motoriske aktiviteter ud fra teorier om krop og læring og med udgangspunkt i barnets egen motivation og barnets egne positive erfaringer med brug af kroppen.
 
Inkluderende pædagogiske miljøer                       Dec. 2016
  • Kan bidrage til udvikling og fastholdelse af en pædagogisk praksis, der understøtter et inkluderende pædagogisk miljø.
  • Kan indgå aktivt i arbejdet med at understøtte inddragelse og deltagelse af alle børn i dagligdagens aktiviteter i dagtilbud. I det arbejde kan deltageren støtte det enkelte barns trivsel gennem oplevelsen af  at høre til i et fællesskab.
  • Kan indgå i arbejdet med dokumentationsmetoder, der afdækker forhold i miljøet med betydning for inklusionen, og medvirke til synliggørelse af tendenser i samspillet, der modarbejder inklusion af enkelte børn eller en gruppe af børn.
  • I samarbejde med ledelse og kollegaer kan reflektere over egen praksis og egen rolle i forhold til at forebygge og aktivt modvirke marginaliseringsprocesser, samt medvirke til konstruktivt forældresamarbejde, som understøtter værdier i den pædagogiske praksis.
 
Pædagogiske læreplaner i dagtilbud                     Dec. 2016
  • Er bekendt med og forstår hensigten med bekendtgørelsen om temaer og mål i pædagogiske lærerplaner og har overblik over, hvad en pædagogisk læreplan skal indholde.
  • Har, med udgangspunkt i en forståelse af kompetencebegrebet og børns læring, redskaber til at formulere læringsmål og beskrivelser af, hvordan disse kan omsættes til konkret pædagogisk praksis, der leder frem mod indløsning af målene.
  • Har desuden indblik i kravene til dokumentation og evaluring samt kendskab til basale principper for tilrettelæggelse af evalureinger og anvendelse af dokumentation til udvikling af en pædagogisk praksis, der understøtter børns kompetenceudvikling.
 
Dokumentation og evaluering                                  Dec. 2016           
  • Kan indgå i arbejdet med at dokumentere og evaluere målene i det pædagogiske arbejde.
  • Har kendskab til forskellige former for dokumentation som en måde at præcisere og udvikle opstillede mål og metoder på og kan inddrage de retslige og etiske aspekter i valget af dokumentationsformer.
  • Kan deltage i at iagttage, beskrive og analysere den pædagogiske praksis med henblik på en vurdering af, om denne leder frem mod de opstillede mål og en udvikling af praksis.
  • Kan videregive observationer til relevante samarbejdspartnere og indgå i dialog med disse om fremtidige handlemuligheder.
 
Anderkendende kommunikation i omsorgsarbejdet  Dec. 2016
  •  I det daglige arbejde kan påtage sig det professionelle ansvar for at etablere anerkendende relationer i arbejde med sundhed, omsorg og pleje eller pædagogisk arbejde. I det arbejde kan deltageren tage udgangspunkt i de relevante værdier, der afspejles i formålsparagraffen for enten sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.
  • På baggrund af forståelse for anerkendende grundprincipper i sin daglige praksis kan anvende grundlæggende anerkendende kommunikationsredskaber.
  • Endvidere kan bidrage til og tage ansvar for rekspektfuld, værdig og udviklende dialog med børn/forældre/kollegaer.
Leg og læring med digitale medier i dagtilbud        Dec. 2016
  • Kan tilrettelægge pædagogiske aktiviter med inddragelse af digitale medier, som fremmer det gode sociale samspil og det enkelte barns udvikling.
  • Som en del af det arbejde, har forståelse for de digitale mediers særlige muligheder og begrænsninger for børn med særlge behov.
  • På baggrund af etiske og pædagogiske kriterier sammen med børnene, kan udforske og vurdere aktuelle spil og programmer til leg og læring.
  • Med udgangspunkt i børns nysgerrighed og vidensbehov desuden kan støtte og inspirere børn i at gøre brug af videnssøgning på nettet.
  • Ydermere kan bidrage til at formulere mål og retningslinjer for anvendelsen af de digitale medier i den pædagogiske praksis.
                                                    
Leg med sprog                                                       Dec. 2016
  •  Kan ud fra et kendskab til barnets sprogudvikling indgå i samarbejde om at tilrettelægge, igangsætte og støtte aktiviteter og lege, der fremmer børns sproglige udvikling og lyst til at udforske sproget og anvende det selvstændigt og kreativt.
  • Har kendskab til den lovpligtige sprogvurdering og kan gennem dialog og lege medvirke til at stimulere sprogudviklingen hos de børn, hvis sprogudvikling kræver særlig støtte.
  • Kan vurdere egen kommunikation og bliver derved i stand til at lytte til og tale med børn, så disses sproglige udvikling styrkes.
  • Kan indgå i dialog med forældre og kollegaer og andre om leg og læring i relation til børns sprogudvikling og dagtilbuddets rolle i denne sammenhæng.
-------------------------------------------------------------------------
 Første hjælp                                                                 2015
                                                                                                         2013
Samspil og relationer i pædagogisk arbejde                2010
 
Børns leg                                                                      2004
 
Børns kompetence udvikling 0 - 5 år                          2003
 
Den grundlæggende uddannelse for
pædagogmedhjælper                                                  2002
 
 
 
Vibeke Bojesen | Valmuebakken 5, Vallensbæk - Danmark | Tlf.: 28516226 | vibeke2711@gmail.com